vrijdag 4 juni 2010

Wit zand en blauw water














Na 11 dagen in de miljoenenstad Manila zijn we naar het noorden vertrokken per bus. Daar hebben we een rondreis gemaakt van de honderd eilanden in Alaminos (3 dagen) naar de grotten en watervallen in Sagada (2 dagen) en weer terug naar Manila via Benaue waar de wereldbekende rijstterassen zijn gelegen. Prachtige natuur. En daar tussendoor nog veel meer avontuur: drie uur reizen bovenop een Jipnee, aankomen in een onbekende stad en biddend mensen ontmoeten die ons verder helpen, zwemmen en klimmen in diepste punt van de grotten. Hoe moet ik het allemaal samen vatten?

Vanuit Manila zijn we direct naar Palawan gevlogen, een langwerpig eiland in het westen van de Filipijnen. Verschillende bronnen hebben ons gewezen op de schoonheid van de natuur daar en ook de paradijselijke stranden. We werden die maandagavond opgehaald door een YwaM-contact (Youth with a Mission) via een vriendin van ons. Die bracht ons naar hun basis aan de rand van de stad in de jungle. Die avond, na het eten, hebben we genoten van zeven kinderen die in de huiskamer samen speelden met een enkel waveboard. De gezinnen en alleengaanden die hier woonden in kleine huisjes rondom de basis reiken uit naar de 'tribes' in de bergen. Ze bezoeken de stammen regelmatig om hen te onderwijzen, begeleiden en het christelijk geloof uit te leggen. Moedig hoe deze mensen hun leven geven, want ze leven hierdoor zelf ook in armoede. Dinsdag zijn we naar Sabang (2 dagen) vertrokken en vervolgens in een dagreis naar El Nido gereisd - het oord van de witte stranden, blauwe zee en snorkelplekken.

Ik raak steeds onder de indruk van alle schoonheid die God in de schepping heeft gelegd. Door mijn ontmoetingen met de mensen hier, het beleven van de avonturen en het samen reizen met David daagt God me ook hier uit om mijzelf volledig aan Hem toe te vertrouwen. Ik verlang ernaar me zo steeds weer uitstrekken naar het plan wat God heeft met mijn leven en wat verbazend veel verder reikt in dan waar ik mijzelf vaak toe beperk.

PS. Bedankt voor jullie gebeden - alles is voorspoedig en veilig gegaan tot nu toe! Zaterdag 11 juni land ik weer in NL.

7 opmerkingen:

  1. Tof dat je daar zo goed hebt en dat je veel kan zien en leren. Ik blijf voor je bidden.
    Liefs Adeledia

    BeantwoordenVerwijderen
  2. O Timotheüs, wat een belevenissen!!!
    Geweldig dat je dat allemaal mag meemaken en er God de eer voor kunt geven!!
    Verlang je nog niet naar Rotterdam of Ede??
    Vast wel een beetje (heel stiekum.....)
    Het gaat hier (Goddank!!) ook goed hoor, ook met opa. We hopen je spoedig weer in goede gezondheid terug te zien met veel spannende verhalen!Do try to be here before winter. Grandpa sends you greetings. May the Lord Jesus Christ be with your spirit. Farewell, grandma.(naar 2 Tim.3:21 en 22)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Als je deze week nog op zo'n prachtig strand komt, neem dan wat zand voor me mee :-)

    Gezegende dagen nog!

    groetjes Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hi neef,
    Ik heb in NL mensen ontmoet uit de Filipijnen, bij ICF Wageningen. Hartelijke en open mensen! :D (En ze waren heel gelovig en wisten heel veel over de Heilige Geest)
    Grappig, we gingen picknicken en zij wilde uit de zon (niet bruin worden) en de NLers in de zon (wel bruin worden). Nog veel plezier!
    Groetjes, Ineke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hé broer,

    ik vind het mooi je geestelijk avontuurlijke verhalen te horen. het vuurt mijn eigen droom aan die diep in mij is geworteld. maar door jouw verhalen heen verlang ik te waaien waar de wind heen wil.
    en moet ik tegelijk oppassen voor het romantische beeld van zendingswerk. maar als God verlangens in ons hart legt mogen we bewegen, proberen, vallen en leren. zoals een stilstaande auto niet kan sturen, zo is het leven wanneer je niet leeft. al hebben ze tegenwoordig stuurbekrachtiging;) ik spreek je broer en ben benieuwd naar al jullie verhalen en ervaringen. tot snel mattie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hey Timo
    Gaaf hor om zo'n reis te maken. Mensen te ontmoeten die voor God werken. Hun te bemoedigen en hun ook te helpen. Gaaf hor. God zal zulk werk zeker helpen. En ik mag hier ook leren dat God er van houd om mooie natuur aan je te laten zien en dat je daarvan mag genieten. Hoe Hij dat gemaakt heeft en om weer tot rust te komen. God zegen bij al je werkzaamheden en succes met alles rond om The Mall. Groetjes Marieke uit Curaçao

    BeantwoordenVerwijderen